På väg hem från Tibro med nyförvärvet och kände i magen att det behövdes fyllas på lite så donken i Falköping fick sålt några burgare. Enduroreggad Yz125 1983 - ett fullblod ;)


Eftersom hojjen inte hade varit igång på 10år så fick det bli en grundlig rengöring av tank, förgasare, ny bränsleslang+filter, ny motorolja sedan uppstart. På tredje kicken vrålade den igång med sitt vassa 2-taktsljud och lyckan var total :)


Efter en riktig heltvätt och påfyllning av kylarvästka var det dags för en provkörning, var ute en timme off-pist och hade görskoj. Skall nu byta diverse lager vajjrar och andra slitdelar sedan får denna tjänstgöra som motionsredskap denna sommar så blir det väl till att fixa den ordentligt till vintern.


Blev till att byta vevaxeltätningen då den helt plötsligt började ryka häftigt, den lilla fjädern hade hoppat av och hängde innanför :) och tro det eller ej men jag hade en ny packbox liggande eftersom det är samma storlek som till Yamaha DT50.


Fick hem lite dekaler till sökkellen, har inte hänt så mycket annat . Har varit ute och kört några timmar och motorn funkar kanon nu, vrölar igång på första kicken och det uppskattar ju en vältränad atlet som jag.


Hittade en gammal Hallmanstyrpad i mina gömmor och var vore en bättre plats än på fågelpinnen på Yamahan :)


En liten service på gaffeln gjorde susen.


New parts in !.


Glappfritt !! bytt sving, länkage och stötdämparbussninger.


Nytt sadelöverdrag, passade som handsken.


Lite skillnad då och nu, blev riktigt bra med ett modernare styre.


Med nya backar fram så blev det mycket bättre :)


Efter en kväll i endurospåret såg det 10år gamla framdäcket ut så här, det var lite halt och klurigt när det släppte hela tiden och man kunde nästan bryta av nabbarna med handen.





.





Back to www.per-larsson.se