Fick en liten ide' en dag när jag var ute och spankulerade om att kombinera en sur v-twin custom med lite svenskt 80-tals nostalgi kryddat med några high-tech prylar. Kollade runt i vanlig ordning på diverse annonssidor efter ett lämpligt objekt. Bestämde mig rätt omgående för att en virago 535 var det jag var ute efter, liten, lätt, högvarvig, ekerfälgar och mätaren på styret.


En trevlig herre i Kungälv sålde den här till mig, en '94 med 1900 mil på mätaren. När jag kom hem så skruvade jag av allt krom-skrot som satt på och byte det skeva originalstyret till ett lite blåare. Lyckades klämma nästan 300 mil med den innan hösten gjorde sig påmind.


En riktig rääser !.


Delarna som jag har samlat på mig under sommaren ligger klara för att gå i tjänst.


En provisorisk lackbox har fixats.


En trevlig avslutning på säsongen innan operation overlord tar fart :)


Var på Jula och skaffade en hydralisk lyft, har tänkt det ett par år nu så det var dags.


Rostiga fälgar skall snyggas till, för jä-la tråkigt.


Provmontering av rackigare stötdämpare.


Börjat spruta diverse delar.


Klurar lite på hur jag skall göra med motorn, silver eller svart.


Nya delar, lampkåpa och ledstrålkastare, blir fint som snus.


En hel hoper med prylar färdiglackade och redo för montering.


Lite halvjobbigt med maskningen när man vill ha svarta ekrar och röda banor.


Svingen färdig för montering i härlig guldfärg.


Kommentar överflödig, så vackert :)


Framskärmen inpassad och monterad.


Börjat modifiera tanken som skall på, tack vare att luftburken är inbyggd i ramen på yamahan så är den väldigt bred som synes. Är väl lite helgerån att börja skära i en alptoppstank, but what the heck !


Mer lackade prylar, vill inte ha en massa kromat junk på hojjen, får räcka med gaffeln och skärmfästen.


Tillverkade ett eget skydd till luftburken av ett lock till en sprayburk för originalet fick inte plats under tanken.


Provmontering och inpassning av strålkastaren, passar som handsken.


En gammal crossframskärm fick offras, behövde något bra att minimera stänket från bakhjulet för det sitter lite ömtåligt el-jox där.


Provat in bakskärmen och monterat på Biltema-baklampan, skulle helst haft en original men dom är svindyra och svåra att få tag på.


Börjat fixa lite med dekaler, här är sidokåpsdekalen a'la Husky 1982.


Tanken slipad & grundad.


Färdiglackad, passar in och limmar påfyllningsröret.


Dom fräna Progrip handtagen på plats, fick kapa gasrullen 3cm men det var det värt.


Fixar till framlampan med lite röd folie.


Börjat måtta in ljuddämparen, gjort en provisorisk hållare så man kan mäta lite och flytta runt den.


Typ så här blir det men det är en hel del filijox kvar.


Lite ny fräsch bromsvätska.


Lite föredetta kromade prylar har fått en mattsilver finish istället.


Bestämde mig för att lacka motorkåporna mattsvarta a'la husky 80-tal.


Avgassystemet färdigt att svetsas, blir en sån här variant så jag lätt kan hänga på originalsystemet om det skulle visa sig att besiktningen inte gillar akrapovic.


Inlindat & klart !


Dagens provtur bestod i att sakta rulla upp och ned för gatan ett par gånger och kolla så inga oljedroppar kom från motorn och att allt annat verkar fungera. Kvar nu är några dekaler och ändra vinkel på bakskärmen. Sedan funderar jag på om jag skall byta framskärmen till en lite mindre som bättre passar 19" hjulet. Har nu ställt hojjen längst in i garaget i väntan på våren. :)


Då var premiärturen gjord och det var bättre klipp i framdäcket på asfalt än vad jag trodde, kör med 2,5kg i det och det funka bra.










.





Back to www.per-larsson.se